Ada 15 manipulasi yg memang di cipta untuk org GAGAL...dlm MLM.
Mari kita sama-sama kongsi "MANIPULASI DALAM NETWORK MARKETING (MLM)"
- Company Trading - Bukan produk ciptaan sediri. Kebanyakannya ambil dari kilang dan buat pembungkusan atas nama company. Lebih teruk lagi, macam-macam produk nak dipasarkan (tidak khusus).
- Founder tiada pengalaman - Bila dapat tahu MLM boleh mendatangkan keuntungan besar, founder-founder ini juga turut mengambil kesempatan. Biasanya tak sampai 5 tahun dah tutup kedai. Lebih teruk lagi, mereka buka bisnes MLM lagi tapi guna nama yang berlainan.
- Menggalakkan pengedar jadi stokis - Apabila pengedar membuka stokis, produk dari company sudah tentu berjalan tetapi belum tentu produk dari stokis terjual. Company biasanya tidak ambil kesah tentang produk stokis yang dah melimpah di belakang stor dan bawah meja. Rasa-rasa, siapa rugi? Dah tentu stokis bukan..
- Company bersaing dengan pengedar- Pengguna boleh buat pembelian terus dengan company. Ini merumitkan pengedar kerana sudah tentu pengguna akan terus kepada company. Siapa yang nak beli dengan pengedar pulak?
- Menggunakan iklan media - kebanyakan company yang menggunakan iklan di media sama ada surat khabar, majalah, radio atau televisyen akan membayar actual payout atau bonus yang rendah kepada pengedarnya. Kenapa? kerana company terpaksa mengeluarkan belanja yang tinggi untuk pengiklanan ini. sepatutnya, perbelanjaan ini boleh disalurkan kepada pengedar-pengedar kerana MLM adalah "MOUTH ADVERTISING" (pengiklanan dari mulut ke mulut).
- Menggunakan Duta- Company yang mengambil duta untuk melariskan produk juga terpaksa mengeluarkan belanja yang tinggi. Company ini seakan-akan tiada keyakinan terhadap produk yang mereka pasarkan. Kebayakan duta ini, tiada kena mengena dengan produk yang ingin dipasarkan. Jika mereka membawa produk kesihatan, adakah perlu artis yang kena kasi pendapat? mengapa bukan sainstis, profesor atau doktor sahaja? renung-renungkan..
- Produk bermusim - Produk yang di promosikan sesuai untuk sesuatu masa sahaja dan tidak berpanjangan. Ini menyukarkan pengedar. Pengedar yang tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam terhadap sesuatu produk, terpaksa beralih angin terhadap produk yang lain pula. Terpaksalah pengedar ini mengada-adakan cerita kepada pengguna. Yang tertipu siapa? pengguna juga..
- Membesarkan produk, membelakangkan pelan pemasaran - Company tidak telus dalam menerangkan pelan pemasaran dan asyik membesarkan faedah produk. Ini kerana, company tidak mahu pengedar tahu yang company membayar actual payout atau bonus yang rendah kepada pengedar.
- Pelan Pemasaran yang sukar difahami - Bila pengedar tidak faham tentang pelan pemasaran, bagaimana untuk mereka mendapatkan bonus yang tinggi? Company sengaja berbuat sebegini untuk menyembunyikan actual payout sebenar kepada pengedar. Pengedar yang tidak faham akan terus menjual tanpa mengambil pusing bonus yang mereka dapat.
- Lebih cerita produk - Apabila hal ini berlaku, pengedar akan menjadi seorang jurujual. Ke mana pergi akan terus menerus menjual. Anda nak jadi seorang jurujual atau seorang usahawan? tepuk dada tanya selera.
- Maintain kecil - kebanyakan company yang "maintain" kecil pasti memberikan bonus yang kecil kepada pengedar. Lebih teruk lagi, maintain kecil tetapi tiada bonus. Cuba anda buat kira-kira sebelum "join" mana-mana company.
- Pelan pemasaran direka untuk memberi keuntungan kepada company dan leader-leader awal sahaja - Banyak juga company yang buat pelan pemasaran sebegini rupa. Apa jadi untuk mereka yang lambat "join" atau mereka yang buat part-time? pasti bungkus dan serik mendengar leader-leader lama "menjual impian" kononnya pengedar baru juga boleh menjana wang seperti mereka.
- Cerita potensi income, sembunyikan actual payout - Cerita buat duit 4-5 angka sebulan. Perkataan jutawan tak pernah lepas dari mulut tetapi actual payout tak pernah nak sebut. Jika actual payout tinggi, pasti pengedar part time senang nak buat duit kerana kebanyakan pengedar, bermula dengan part-time.
- Company tersenarai dalam BURSA SAHAM - Ini menyebabkan pengedar yang tidak faham berbangga dengan kehebatan company yang tersenarai dalam bursa saham walaupun hakikatnya company sebagai pemegang saham dan nama mereka tak tersenarai pun. Jika untung, company yang untung. Jika rugi, company dan pengedar sama-sama rugi.. Jika sesuatu company itu kukuh, tak perlu nak main-main saham.
- Membuat pelaburan tetapi lesen AJL - pelan pemasaran sentiasa berubah-ubah untuk mendapatkan lesen AJL (Malaysia) kerana company lebih berfokus kepada pelaburan dan bukan marketing. Alasan yang sering didengar, pelan pemasaran yang baru lebih efektif.
- Ada tabung - Company yang mempunyai tabung biasanya ingin "mengikat" pengedar secara tersembunyi. Wang tabung ini sepatutnya diberikan terus kepada pengedar dalam bentuk bonus. Mengapa perlu ada tabung? Sebagai pengedar, kan seronok dapat bonus yang tinggi. Belilah kereta apa yang diingini. Pergilah ke mana yang diimpikan.
Kenapa anda gagal? Mungkin belum jumpa yg geinune atau masalah itu datang dari dalam diri anda sendiri.
Jika anda perlukan maklumat lanjut tentang 4life dan Transfer Factor:
Hubungi 0126406575
www.empayar4life.com