Transfer Factor

FAKTA MENARIK




Transfer Factor - Perangsang Sistem Imun Terunggul

Bayangkan sistem imun badan anda sentiasa dalam keadaan berwaspada dan dapat mengesan infeksi merbahaya dengan cepat dan menghapuskannya sebelum ia sempat untuk membahayakan kesihatan anda. Transfer Factor boleh membuat senario ini menjadi nyata dengan kemampuan yang canggih dalam membina gerakbalas imun yang efektif.


Suplemen Transfer FactorTM adalah bukan vitamin, mineral, herba, hormon atau ubat. Ia adalah produk unik berasaskan transfer factor. Transfer factor (molekul pemindah) adalah molekul yang memindahkan isyarat imun di antara sel-sel sistem imun. Untuk berfungsi pada tahap optimum dan melawan penyakit, sistem imun mesti berupaya untuk:
  • Mengenali organisma yang boleh menyebabkan penyakit.
  • Mengatur dan membuat serangan untuk menghapuskan organisma tersebut.
  • Mengingati tanda pengenalan antigen organisma tersebut (membina antibodi) agar apabila ia menyerang lagi, sistem imun akan memberi gerakbalas yang pantas.
Transfer FactorTM mempertingkatkan keupayaan sistem imun untuk mengenali dan menyerang antigen serta membina antibodi untuk menghadapi serangan akan datang. Tindakan unik Transfer FactorTM  merangsang sistem imun mempercepatkan gerakbalas ke atas serangan tersebut.



Adakah Transfer Factor Disokong Oleh Sains?

Pada tahun 1949, Dr. H. Sherwood Lawrence telah membuat satu penemuan yang begitu bermakna. Ketika membuat kajian mengenai penyakit TB, dia mendapati gerak balas imun boleh dipindahkan dari penderma kepada penerima melalui injeksi ekstrak sel darah putih. Dalam kajian lanjut beliau merumuskan ekstrak tersebut mesti mengandungi "faktor" yang membolehkan imuniti penderma dipindahkan kepada penerima. Dia menamakan faktor atau molekul tersebut sebagai "transfer factor".


Berikutan dengan penemuan Dr. Lawrence, banyak kajian dijalankan mengenai transfer factor. Mengikut pangkalan data Google Scholar, dari tahun 1955 hingga sekarang (Mac 2011) terdapat lebih 27,600 kertas kerja (papers) mengenai "transfer factor" yang diterbitkan dalam jurnal. Mengikut Rita Elkins (2001), terdapat lebih 3,000 kajian klinikal dan kertas kerja diterbitkan mengenai transfer factor dalam bentuk pemakanan tambahan atau suplemen (boleh dicari dalam Google Scholar).


Pada lewat tahun 1989, dua orang penyelidik, Dr. Gary Wilson dan Dr. Greg Paddock berjaya mencipta proses untuk mengekstrak transfer factor dari susu awal lembu (kolostrum), dikeringkan dan dikapsulkan untuk penggunaan manusia. Proses tersebut telah dipatenkan (US Patent 4,816,563).
transfer factor PDR
Dalam tahun 1999, kajian-kajian klinikal yang dijalankan di serata dunia telah mengesahkan bahawa suplemen transfer factor berkesan dan selamat untuk dimakan.


Transfer Factor telah disenaraikan sebagai pemakanan tambahan dalam Buku Rujukan Doktor Amerika, buku yang mengandungi maklumat yang sah di sisi undang-undang untuk para doktor menulis preskripsi.




transfer factor PDR
Kementerian Kesihatan dan Pembangunan Sosial Persekutuan Russia (2004), menguji keberkesanan penggunaan Transfer Factor dalam imunorehabilitasi berikutan penyakit somatik dan inflamasi-berjangkit. Laporan kajian tersebut dimasukkan dalam dokumen yang dipanggil Methodological Letter.


Dokumen tersebut mengandungi antara lain keputusan ujian ke atas pesakit Hepatitis, jangkitan klamidial, osteomielitis, terapi imunorehabilitasi jangkitan HIV, pesakit onkologi, dan banyak lagi.Methodological Letter juga mengandungi pengesyoran bagaimana menggunakan Transfer Factor dalam amalan perubatan.



Berikutan dengan penemuan Dr. Lawrence pada tahun 1949, beribu-ribu kajian mengenai transfer factor telah dijalankan. Kongres Antarabangsa Mengenai Transfer Factor Kali Ke Sebelas telah diadakan pada Mac 1999 di Mexico.  Mengikut pangkalan data Google Scholar, sehingga Mac 2011 terdapat lebih 27,000 kertas kerja (papers) mengenai transfer factor telah diterbitkan dalam berbagai jurnal atau penerbitan kesihatan.


Disenaraikan beberapa ekstrak kertas kerja tersebut:
  1. Immunotherapy with Transfer Factor (1972)
  2. Transfer factor in the treatment of a case of chronic mucocutaneous candidiasis (1972)
  3. Rosette-Forming Cells, Immunologic Deficiency Diseases and Transfer Factor (1973)
  4. Immunotheraphy with Transfer Factor in Disseminated Coccidioidal Osteomyelitis and Arthritis
  5. Transfer factor as an approach to the treatment of immune deficiency disease (1975)
  6. Effect of in vitro produced transfer factor on the immune response of cancer patients (1977)
  7. Transfer Factor and It's Clinical Applications (1980)
  8. Transfer factor prevents relapses in herpes keratitis patients: a pilot study (1994)
  9. Profiles of cytokine production in recipients of transfer factors (1996)
  10. Transfer factor in the age of molecular biology: A review (1996)
  11. Transfer factor as an adjuvant to non-small cell lung cancer (NSCLC) therapy (1996)
  12. Meeting Report: Eleventh International Congress on Transfer Factors (2004)
  13. Transfer factors in medical therapy (2010)
  14. The Immune Modulating Function of Transfer Factors
  15. Extracts of Papers on Transfer Factors in Medline
Lain-lain Dokumen atau Penerbitan:
  1. Transfer Factor - Nature's State-of-the-Art Immune Fortifiers
  2. Enhanced Transfer Factor - Dietary Supplement Containing Biologically Active Substances for Improve Immune Function


Adakah Transfer Factor 4Life Selamat Dimakan?


Transfer Factor 4Life mempunyai rekod keselamatan yang cemerlang. Sehingga kini tiada sebarang laporan dibuat mengenai kesan sampingan yang tidak baik berkaitan dengan penggunaan suplemen Transfer Factor, walaupun dos yang tinggi diberikan untuk jangka masa yang panjang.  Suplemen Transfer Factor selamat dimakan oleh semua lapisan umur, dari bayi hingga orang tua.


Para sainstis dari lebih 70 negara telah membuat kajian mengenai Transfer Factor. Sejak lebih dari 50 tahun dahulu, sebanyak lebih dari 3,000 kertas kerja mengenai suplemen Transfer Factor  telah diterbitkan dalam jurnal kesihatan. Secara umum, lebih 27,600 kertas kerja mengenai transfer factor telah diterbitkan. Beratus-ratus profesional perubatan mengesyorkan suplemen Transfer Factor.


Transfer Factor tidak mengandungi protein besar yang menyebabkan alahan susu. Protein besar tersebut dan laktosa dibuang dalam proses mengeluarkan Transfer Factor.
TransferFactor PDR
Transfer Factor telah disenaraikan sebagai pemakanan tambahan dalam PDR Amerika.


Digunakan di hospital-hospital Russia berasaskan Methodological Letter yang dikeluarkan oleh pihak Kerajaan.
Transfer Factor
doktor-transfer-factorTransfer Factor Advance dikategorikan sebagai pemakanan tambahan dan di bawah kawalan Bahagian Kawalan Makanan, Kementerian Kesihatan Malaysia.


Nombor pendaftaran untuk produk utama Transfer Factor yang lain:


MAL07082897TC
MAL07010999XC
MAL07011000TC
halal-transfer-factorTransfer Factor disahkan HALAL oleh Majlis Makanan dan Pemakanan Islam Amerika (IFANCA).