DIFTERIA





Alert Alert
Wabak Difteria sedang melanda Utara Tanah Air terutama daerah Sg Petani , Langkawi, Kuala Muda dan P.Terap.

Apa Beza Difteria dan Tonsilitis?

Apa Gejala Difteria?
1. Demam & Menggigil
2. Sakit tekak
3. Suara garau
4. Bengkak Kelenjar
5. Lendiran di hidung dan tekak yg berlebihan
6. Susah bernafas dan Nafas laju

Ia adalah Jangkitan Bakteria yg akan menjangkiti tekak dan hidung .
Namun bakteria ini juga boleh merosakkan jantung, buah pinggang dan sistem saraf.
*Penyebab nya juga berbeza.
*Share to care

APA ITU DIFTERIA

Difteria adalah penyakit yang disebabkan oleh bakteria Corynebacterium diphteriae. Ia tersebar melalui titisan cecair pernafasan. Bakteria ini menjangkiti tekak (tonsil dan farinks) dan menghasilkan toksin yang menyebabkan keradangan di sekitar tekak dan bengkak leher yang boleh menyebabkan pesakit sukar bernafas. Toksin ini juga boleh menyerap ke dalam darah, melumpuhkan saraf dan menyebabkan keradangan jantung (miokarditis) yang menyebabkan kematian. Jangkitan difteria mempunyai kadar kematian yang tinggi, iaitu antara 25 ke 50%.
Vaksin difteria terkandung dalam vaksin lima (5) serangkai, DTaP-IPV//Hib (Difteria, Pertusis, Tetanus, Polio dan Haemophilus influenzae type b). Ia diberikan pada usia 2, 3, 5 dan 18 bulan. Liputan imunisasi yang melebihi 95% dalam komuniti akan memberi imuniti kelompok (herd immunity) dan melindungi kanak-kanak daripada dijangkiti bakteria ini. Kanak-kanak yang telah menerima imunisasi lengkap hanya akan mengalami gejala ringan apabila dijangkiti dan terlindung dari komplikasi.

Justeru, KKM ingin memberi penekanan betapa pentingnya kanak-kanak diberikan imunisasi yang lengkap termasuk vaksin difteria bagi memberikan perlindungan terhadap jangkitan penyakit dan mencegah berlaku komplikasi akibat jangkitan. Ibubapa yang masih lagi belum membawa anak-anak mereka mengambil imunisasi hendaklah segera membawa mereka untuk mendapatkan imunisasi vaksin lima (5) serangkai yang lengkap. Ia merupakan tanggungjawab ibubapa untuk memberikan perlindungan dan menyelamatkan anak-anak daripada mendapat jangkitan dan seterusnya komplikasi jangkitan dan kematian, seperti apa yang sedang berlaku sekarang.

Sumber: Blog Ketua Pengarah Kesihatan
22 Jun 2016

Tanda dan simptom

Bentuk pernafasan memiliki tempoh pengeraman 2–5 hari. Permulaan penyakit biasanya secara perlahan-lahan. Simptom termasuk lesu, demam, sakit kerongkong serdahana dan masaalah menelan ("Dysphagia"). Kanak-kanak yang dijangkiti mengalami simptom yang termasuk mual, muntah, sejuk, dan demam yang tinggi, sungguhpun sesetengah tidak menunjukkan simptom sehingga jangkitan telah berkembang lanjut. Dalam 10% kes pesakit mengalami bengkak di bahagian leher, biasanya digelar "leher lembu/bull neck." Kes ini biasanya dikaitkan dengan risiko kematian yang lebih tinggi.
Tambahan kepada simptom pada tempat jangkitan (sakit kerongkong), pesakit mungkin mengalami tanda-tanda lebih umum, seperti lesu, pucat, dan degupan jantung pantas ("Tachycardia"). Simptom ini disebabkan oleh toksin yang dibebaskan oleh bakteria. Tekanan darah rendah mungkin terjadi pada pesakit sebegini. Kesan jangka panjang toksin difteria termasuk kardiomyopathi  and peripheral neuropathy (sensory type).  Bentuk luka difteria sering kali merupakan jangkitan kedua penyakit kulit sedia ada. Tanda-tanda jangkitan difteria bentuk luka menonjol purata selepas tujuh hari selepas kemunculan penyakit kulit utama.

Sejarah

Pada 1878, anak Ratu Victoria, Puteri Alice dan keluarganya dijangkiti olehnya menyebabkan dua kematian, Puteri Marie dan Puteri Alice sendiri.
Pada 1920-am terdapat sekitar 100,000 hingga 200,000 kes sifteria setiap tahun di Amerika Syarikat, menyebabkan 13,000 hingga 15,000 kematian setiap tahun.Kanak-kanak merupakan bilangan pesakit dan kematian terbesar. Satu daripada wabak diphtheria terkenal merupakan di Nome, Alaska; penghantaran serum pelalian 1925 ke Nome bagi penghantaran antitoksin diphtheria kini diraikan sebagai "Perlumbaan Agung Ehsan ("Great Race of Mercy")".
Salah satu rawatan pertama yang berkesan bagi diphtheria dijumpai pada 1880-an oleh doktor U.S. Joseph O'Dwyer (1841–1898). O'Dwyer membangunkan tiub yang dimasukkan ke dalam leher, dan menghalang mangsa dari tercekik akibat sarung selaput yang tumbuh pada dan menutupi saluran udara. Pada tahun 1884 Friedrich Loeffler menjumpai organisma punca (Corynebacterium diphtheriae.) Pada tahun 1890-an, doktor Jerman Emil von Behring membangunkan antitoksin yang tidak membunuh bakterium, tetapi meneuteralkan racun toksin yang dibebaska oleh bakterium kedalam tubuh. Von Behring mendapati bahawa darah haiwan memiliki antitoksin dalamnya dan dia mengambil darah, menyingkir agen pembekuan dan menyuntiknya ke dalam pesakit. Von Behring diberi anugerah Hadiah Nobel pertama dalam Perubatan bagi peranannya dalam jumpaan tersebut, dan pembangunan rawatan serum bagi difteria. (William H. Park dari Amerika dan Anna Wessels Williams; dan ahli sains Institute Pasteur Emile Roux dan Auguste Chaillou turut secara bebas membangunkan antitoksin difteria pada tahun 1890-an.) Vaksin berjaya pertama bagi difteria dibangunkan pada tahun 1913 oleh Behring. Bagaimanapun, antibiotik bagi diphtheria tidak ada sehingga jumpaan dan pembangunan dadah sulfa.
Ujian Schick, dicipta antara 1910 dan 1911, merupakan ujian bagi menentukan samaada seseorang lemah atau tidak kepada jangkitan difteria. Dia dinamakan sempena penciptanya, Béla Schick (1877–1967), doktor bayi Amerika kelahiran Hungary. Kempen besar-besaran lima tahun diselaras oleh Dr. Schick. Sebagai sebahagian daripada kempen tersebut, 85 juta kepingan risalah diedarkan oleh Syarikat Insuran Metropolitan Life dengan rayuan kepada ibubapa bagi "Selamatkan anak anda dari diphtheria." Vaksin dibangunkan dalam dekad berikut, dan kematian mula menurun dengan banyaknya pada tahun 1924

APAKAH DEFTERIA/TENGGOROK



Difteria adalah jangkitan bakteria yang berpunca daripada Corynebacterium difteria (C. difteria). Penyakit ini menyerang bahagian atas mukosa saluran pernafasan dan kulit yang terluka.
Pembawa kuman ini adalah manusia sendiri dan ia amat sensitif kepada faktor-faktor alam sekitar seperti kekeringan, kepanasan dan sinaran matahari. Difteria adalah juga sakit berjangkit disebarkan daripada kulit, saluran pernafasan dan sentuhan dengan pesakit difteria itu sendiri. Kadar kematian akibat difteria paling tinggi di kalangan bayi dan orang tua dan kematian biasanya berlaku dalam masa tiga hingga empat hari. Anak-anak usia kurang dari 5 tahun dan orang tua usia diatas 60 tahun sangat berisiko mendapat penyakit difteri, demikian pula mereka yang tinggal di lingkungan padat penduduk atau lingkungan yang kurang bersih dan juga mereka yang kurang gizi dan tidak diimunisasi DTP.

Rawatan bagi penyakit ini termasuk antitoksin difteria yang melemahkan toksin dan antibiotik. Erythromycin dan penisilin membantu menghapuskan bakteria dan menghentikan pengeluaran toksin. Umumnya difteria boleh dicegah melalui vaksinasi. Bayi, kanak-kanak, remaja, dan orang dewasa yang tidak mempunyai cukup pelalian memerlukan suntikan booster setiap 10 tahun. Radang tenggorok atau pharyngitis, adalah suatu penyakit radang yang menyerang batang tenggorok. Penyakit yang kerap disebut radang tenggorok itu ditandai adanya penebalan/ pembengkakan dinding tenggorok, berwarna kemerahan, ada bintik-bintik putih, disertai adanya rasa sakit menelan. Kuman difteri disebarkan oleh menghirup cairan dari mulut atau hidung orang yang terinfeksi pada tenggorok. Paling banyak menyerang anak-anak, dan akan menyerang saat daya tahan tubuh kurang baik, misalnya karana kurang beristirahat. Penyakit ini disebabkan oleh virus dan penularannya melalui butiran halus air ludah (droplet) yang mengandung kuman yang ada ketika anda bernafas. penyakit radang tenggorok sering kali menyerang anak-anak dan orang tua sehingga mereka merasa kesakitan dan tidak nyaman yang menyebabkan mereka hilang selera makan

Tanda dan Gejala Penyakit Difteri :
- Ada membran tebal warna abu-abu yang melapisi tenggorokan dan tonsil ( ciri khas )
- Sakit tenggorokan dan suara serak
- Sakit ketika menelan
- Kelenjar getah bening di leher membengkak
- Kesulitan bernafas dan nafas cepat
- Keluar cairan dari hidung
- Demam dan menggigil
- Malaise
- kanak-kanak tersebut tidak mahu bercakap
- sering kali batuk
- sakit kepala serta keluar air mata

Awas Jika Anda Lambat Bertindak :
- Nafas berhenti
- Radang pada otot jantung dengan
  gagal jantung atau aritmia
- Kelumpuhan syaraf

Defteri/Tenggorok Boleh Dicegah Jika :
1) Ambil segera antibiotik/paracetamol untuk mengurangkan demam dan sakit
2) Makan makanan yang sejuk, lembut dan minuman sejuk
3) Banyakkan minum air, jangan minum produk tenusu
4) Elakkan makanan yang masam, keras, rangup, berempah, pedas dan panas
5) Rehat secukupnya
6) Elak dari menghirup udara yang kotor
7) Elak dari bakteria
8) Amalkan minum madu/air asam jawa
9) Jangan Minum minuman yang berkafien
10) Jauhi Minuman yang beralkohol

Jika Defteria Berlanjutan : 

1) Jumpa doktor pakar untuk membuat pemeriksaan lanjut kerana doktor akan membuat penilaian
    secara individu bagi menentukan tindakan yang di ambil.
2) Buang segera kelenjar tonsil supaya tidak merebak kerana kalenjar tonsil yang besar menggangu
    pernafasan dan gaya tidur yang biasa untuk anak anda.

Demikian sedikit informasi tentang penyakit DIFTERI yang sering menyerang manusia. Segeralah berjumpa doktor untuk membuat pemeriksaan. Jika gejala awal tidak dirawat dengan segera, akan menyebabkan kematian. Oleh itu informasi ini sangat penting sekali bagi pemeliharaan kesihatan bagi masyarakat. Apapun alasannya, maka mencegah timbulnya difteri adalah lebih baik dan lebih ringan bebannya daripada mengubati penyakit yang dah kritikal. Mudah-mudahan informasi yang sederhana ini dapat bermanfaat bagi masyarakat semua

SEBAGAI LANGKAH PENCEGAHAN.
ANDA BOLEH MENGGUNAKAN TF CHEWABLE DAN TF PLUS UNTUK SISTEM PERTAHANAN TUBUH.